3 Belangrijke Google SEO trends voor 2023

 

Bedrijven die hoog willen scoren in de zoekresultaten zullen hun technieken regelmatig moeten verfijnen. Het is van cruciaal belang om voorop te blijven lopen in Search Engine Optimization (SEO). SEO is een lange termijn marketingstrategie die wordt gebruikt om de zichtbaarheid van een website en de organische zoekresultaten in zoekmachines te verbeteren. De meest bekende zoekmachine is uiteraard Google. Precies voor deze zoekmachine hebben wij de belangrijkste SEO trends voor het nieuwe jaar onderzocht.

 

Indexatie aan de hand van mobiele websites

Voorheen werd het gros van de websites geïndexeerd op basis van de desktop versie. Door de grote toename in mobiele zoekopdrachten heeft Google er echter voor gekozen om grotendeels mobile-first indexing te implementeren. We doen tegenwoordig ten slotte alles op onze smartphone, van het bestellen van boodschappen tot het spelen van poker op sites als https://betfirst.dhnet.be/nl//. In het nieuwe jaar zal het aantal mobiele zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd alleen nog meer toenemen. De overstap naar mobile-first indexing betekend dat bedrijven die enkel een desktop site hebben minder vaak worden geïndexeerd. Ook zullen bedrijven met meer inhoud op hun desktop site mogelijk lager rangschikken op de zoekresultaten. Daarom is het van belang dat u uw mobiele website optimaliseert om uw zichtbaarheid te vergroten. Hiervoor kunt u onder andere de ‘Google Mobile-Friendly Tool’ gebruiken. Zorg ervoor dat uw website een responsieve lay-out heeft die automatisch verandert afhankelijk van het apparaat dat wordt gebruikt om de website te bezoeken. Daarnaast is het van belang dat de laadtijden van uw webpagina’s minimaal zijn.

 

Zoeken door middel van screenshots

Een van de nieuwste toevoegingen van Google is de Shopping Graph. Deze functionaliteit maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om gebruikers te helpen de juiste producten te vinden. De functie analyseert hoe producten zich tot elkaar verhouden zodat Google de juiste zoekresultaten aan gebruikers kan tonen. De Shopping Graph houdt rekening met praktische informatie zoals prijs, beoordelingen, SKU’s en voorraad. Aan de hand van deze informatie laat de Shopping Graph de meest relevante producten zien. Daarnaast kunnen gebruikers zoeken door middel van screenshots. U kunt bijvoorbeeld een screenshot maken van een paar schoenen wat u leuk vind. Vervolgens kunt u het screenshot op de Shopping Graph uploaden om erachter te komen waar u de schoenen kunt kopen.

 

Zoeken door middel van gesproken berichten

Als zoekmachine is Google constant bezig met het verbeteren van zoekresultaten. Het doel is om zo snel mogelijk de relevante informatie te tonen. Een van de grootste uitdagingen waar het bedrijf tegenaan loopt is de complexiteit van taal. Om hier beter mee om te gaan lanceerde Google LaMDA AI-taalmodel wat erop is gericht om taal beter te begrijpen. Het systeem richt zich op het beter begrijpen van dialogen om op deze manier betere resultaten te leveren. Voor bedrijven is dit een mooie kans om hun content er uit te laten springen. U kunt dit doen door uw inhoud te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. De taal die wordt gebruikt in getypte zoekopdrachten is immers anders dan de taal die men in verbale zoekopdrachten gebruikt.

 

Het belang van een goede SEO strategie

SEO verbeterd de gebruikerservaring. Mensen die op het internet zoeken hebben namelijk veel bedrijven om uit te kiezen. De kans is groot dat ze uw website zullen verlaten als het te lang duurt om de webpagina te laden of als ze de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. Daarnaast is het handig als de website intuïtief te navigeren is. Zoals u ziet zijn er allemaal dingen waar u aan moet denken. Gelukkig is er op het internet een heleboel informatie te vinden waar u mee vooruit kunt.